dinsdag 31 december 2013

nummer 21 en 22 social media en de bibliotheek

twitter, blogs, facebook en welke uitingen er nog meer zijn.
ik vind het heel belangrijk dat er vooral interactie is met de gebruikers. Dus niet 1 richting verkeer maar juist de interactie en verbinding mag wat mij betreft voorop staan.
Om een beeld te krijgen van onze klanten en niet klanten, wat ze willen en verwachten. inspireren en verbinden daar gaat het uiteindelijk om. Met blogs, twitter of facebook, noem maar op. Soms kan dit een verlengde zijn van bv een nieuwsbrief item of iets wat al op de website staat. maar ook teasers, tips en totaal nieuwe dingen kunnen geprobeerd worden. Wat dat betreft is het beleidsstuk van de kopgroep bibliotheken wel een goed voorbeeld dat volgens mij zo overgenomen kan worden. Niet bang zijn proberen is het motto. Maar daar wel weer van leren. Waarom vragen we niet rechtstreeks op FB of nieuwsbrief wat voor een verwachtingen onze klanten hebben en vooral ook wat voor een ideeën ze hebben. Een mooi voorbeeld is de klant die zelf maar een app ontwikkelde omdat hij/zij die graag op zijn mobiel wilde hebben. Bij een aantal dingen die ik gezien heb vraag ik me  af wie leest het (blognoot) ik zag geen reacties van lezers. Leuk die achtergrond artikelen maar is er iemand die geïnteresseerd is in de mening van de directeur, is dat niet een andere doelgroep en misschien is daar een ander medium voor nodig. Geweldig die SocialMediaCaster maar volgens mij is het ook handig om dat niet met een fysiek apparaat maar bv via een app te doen. Een interactieve kaart is een mooi voorbeeld van samenwerking en zowel handig voor eigen gebruik om goed op de hoogte te zijn van wat de verschillende instellingen doen. en daar weer samen nieuwe diensten, of activiteiten uit te ontwikkelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten